Oscar Wilde: prefacio de "El retrato de Dorian Grey"



En inglés primero y a continuación en castellano:






Preface




The artist is the creator of beautiful things.


To reveal art and conceal the artist is art's aim.


The critic is he who can translate into another manner or a new material his impression of beautiful things.




The highest as the lowest form of criticism is a mode of autobiography.


Those who find ugly meanings in beautiful things are corrupt without being charming. This is a fault.


Those who find beautiful meanings in beautiful things are the cultivated. For these there is hope.


They are the elect to whom beautiful things mean only beauty.


There is no such thing as a moral or an immoral book. Books are well written, or badly written. That is all.


The nineteenth century dislike of realism is the rage of Caliban seeing his own face in a glass.


The nineteenth century dislike of romanticism is the rage of Caliban not seeing his own face in a glass.


The moral life of man forms part of the subject-matter of the artist, but the morality of art consists in the perfect use of an imperfect medium.


No artist desires to prove anything. Even things that are true can be proved.


No artist has ethical sympathies. An ethical sympathy in an artist is an unpardonable mannerism of style.


No artist is ever morbid. The artist can express everything.


Thought and language are to the artist instruments of an art. Vice and virtue are to the artist materials for an art.


From the point of view of form, the type of all the arts is the art of the musician. From the point of view of feeling, the actor's craft is the type.


All art is at once surface and symbol.


Those who go beneath the surface do so at their peril. Those who read the symbol do so at their peril.


It is the spectator, and not life, that art really mirrors.


Diversity of opinion about a work of art shows that the work is new, complex, and vital.


When critics disagree, the artist is in accord with himself.


We can forgive a man for making a useful thing as long as he does not admire it. The only excuse for making a useless thing is that one admires it intensely.


All art is quite useless.








PREFACIO




El artista es el creador de Belleza.


Fin del arte: revelar el arte, ocultando al artista.


El critico es aquel capaz de verter en un nuevo modo o una materia distinta la impresión que le dejan las cosas bellas.


Toda forma de critica -la más alta como la más baja- no es más que una especie de autobiografia.


Los que en las cosas bellas hallan un sentido feo están corrOmpidos y no son seductores. Ello no es más que un defecto.


Los que en las cosas bellas hallan la Belleza son entendimientos cultos. Para ellos aún hay esperanza.


Sólo los elegidos ven Belleza en las cosas bellas.


No hay libros morales mi inmorales. Los libros están bien o mal escritos. Sencillamente.


La aversión del siglo XIV por el Realismo es la rabia de Calibán al ver su propio rostro en un espejo.


La aversión del siglo XIX por el Romanticismo es la rabia de Calibán al no ver su rostro en un espejo.


Uno de los temas del artista es la vida moral del hombre; pero el arte sólo tiene una moral: la del uso perfecto de un medio imperfecto.


Ningún artista anhela demostrar nada. Hasta las verdades pueden ser probadas.


Ningún artista siente simpatías éticas. La simpatía artística en un artista no es más que imperdonable amaneramiento del estilo.


Ningún artista es morboso. El artista puede expresarlo todo.


Para el artista, pensamiento y palabras no son más que instrumentos artísticos.


Vicio y virtud son para el artista materiales artísticos.


Desde el punto de vista de la forma, el arte del músico es el paradigma de todas las artes.
Desde el punto de vista del sentimiento, lo es el oficio de actor.


Todo arte es al mismo tiempo símbolo y superficie.


Los que van más allá de la superficie, lo hacen por cuenta y riesgo propios.
Los que leen el símbolo, lo hacen por cuenta y riesgo propios.


Que las opiniones sobre una obra de arte difieran, prueban que la obra es nueva, honda y vital.


Que los críticos se muestren desacordes, prueba que el artista está de acuerdo consigo mismo.


Podemos perdonar al hombre que hace una cosa útil, con tal que no la admire. Lo único que puede absolvernos de hacer una cosa inútil es admirarla inmensamente.


Todo arte es absolutamente inútil.


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